یـادبود از هفـدهمین سـال‌روز تخریب بت‌هـای بامیان در بلـخ

گزارشگر:چهار شنبه 23 حوت 1396 - ۲۲ حوت ۱۳۹۶

شماری از فعالین مدنی- فرهنگی ولایت بلخ روز سه شنبه (۲۲ حوت) با تجمع در صحن ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت در شه مزارشریف، حمله بر بت‌های بامیان توسط گروه طالبان را محکوم کرده و آن‌ را جنایت فرهنگی خواندند.
mandegar-3طالبان در آخرین سال حضور خود در قدرت، به تاریخ ۱۱ مارچ، مجسمه‌های تاریخی و باستانی ۱۶۰۰ ساله بودا در شهر بامیان را منفجر کردند. طالبان در پی دو شبانه روز حمله متواتر و آتش‌باری سنگین، بت‌های دوگانه بامیان را درهم شکستند.
سید محمد یزدان‌پرست، مسئول هماهنگی فعالین مدنی ولایت بلخ پیرامون هفدهمین سال تخریب بت‌های بامیان گفت، دشمنان انسانیت با حمله بر مجسمه‌های بامیان خواستند تا هویت فرهنگی کشور ما را نابود نمایند، اما موفق نشدند.
در همین حال صالح محمد خلیق، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید که در عرصه حفاظت از میراث‌های فرهنگی ملموس ولایت بلخ، کار صورت گرفته، به خصوص در بخش‌های بازسازی و حفاظتی اقدامات جدی انجام شده است.
خلیق از مشکلات اقتصادی در وزارت اطلاعات و فرهنگ همانند سایر ارگان‌‌های دولتی خبر دادو افزود: با وجود مشکلات اقتصادی، ما هر سال بازسازی و حفاظت چندین مکان تاریخی و آثار باستانی را انجام می‌دهیم. ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ در قسمت میراث ناملموس اقداماتی را روی دست گرفته و بعضی از عرصه‌های آن جریان دارد. با آمدن سال ۱۳۹۷ جهانیان شاهد هستند که بلخ رنگ و هوای دیگری به خود گرفته و در سدد تقویت چنین فرهنگ‌هایی هستیم.
وی افزود که ساخت موزیم را چندین بار مطرح نموده‌اند، اما مشکلات بودجه در وزارت اطلاعات و فرهنگ مانع تطبیق ساخت موزیم مزارشریف شد و ما به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.
رییس اداره اطلاعات و فرهنگ بلخ نیز به سهم خود گفت که آسیب رساندن به بت‌های بامیان واقعا یک جنایت بزرگ فرهنگی را در تاریخ افغانستان رقم زد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.